reklama

10 vecí, ktoré ma naučil Milton Glaser (prvých 5)

Mám po dlhej dobe 2 dni voľna tak som sa rozhodol podeliť s vecami / myšlienkami, či videami, ktoré ma výrazne ovplyvnili alebo inšpirovali. Dúfam, že mi to vydrží dlhšie a budem v tom z času na čas pokračovať ;)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

10 vecí, ktoré som sa naučil / Milton Glaser (časť jeho prednášky v Londýne)

Voľný preklad prvých piatich (naozaj voľný preklad)

1/ Môžeš pracovať iba pre ľudí, ktorých máš rád

Je to trošku kuriózne pravidlo a na začiatku mojej kariéry som si myslel presný opak. Profesionálny prístup vyžaduje, že ľudí pre ktorých pracujete nemáte radi alebo že s nimi máte jasne definovaný vzťah. Žiadne spoločné obedy alebo iné socializovanie. Potom som po pár rokoch prišiel na to, že pravdou je presný opak. Všetky moje práce, ktoré mali zmysel, vznikli z kvalitných vzájomných vzťahov s klientom - a nemám na mysli "profesionalitu" - mám na mysli vzájomné ovplyvňovanie a to, že máte s klientom spoločný základ pohľadu na svet. Buď máte na svet a život s klientom rovnaký pohľad alebo je beznádejné a zbytočné bojovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2/ Ak máte na výber, nikdy sa nezamestnajte

Johny Cage raz na otázku počas rozhovoru v rádiu "Teraz, keď už máte 75 rokov, máte pre poslucháčov nejakú radu, ako sa pripraviť na starobu?" "Viete", odpovedal "viem ako sa pripraviť na starobu - nikdy nemajte zamestnanie, pretože ak ste zamestnaný a niekto vám raz to zamestnanie vezme, nebudete na to pripravený. Pre mňa je to stále rovnaké odkedy som mal 12 rokov. Vstanem a snažím sa vymyslieť, ako dnes dostanem na stôl chlieb. Je to rovnaké aj dnes, keď mám 75 rokov - vstanem a snažím sa vymyslieť ako dostanem ten chlieb na stôl dnes - som extrémne dobre pripravený na moju starobu", povedal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3/ Niektorí ľudia sú toxickí, vyhnite sa im

Tento bod súvisí s prvým. V šestediatych rokoch žil terapeut Frtiz Perls. Perls tvrdil, že vo vzťahoch môžu byť ľudia navzájom buď "toxickí" alebo "výživní". Kombinácia akýchkoľvek dvoch ľudí má buď toxické alebo výživné / pozitívne následky. Najpodstatnejšia vec je, že na rozlíšenie týchto dvoch typov ľudí existuje test. Stačí ak ste s danou osobou už strávili trochu času - boli ste v bare na pivo alebo na futbalovom zápase. Na konci tohto spoločne stráveného času sa buď cítite viac nabitý energiou alebo menej nabitý energiou. Buď sa cítite unavený alebo nadšený. Ak sa cítite unavený, tak ste boli práve otrávený. Ak sa cítite nadšený a plný energie tak ste práve boli "vyživený". Tento test je takmer neomylný a mali by ste ho používať do konca života.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4/ Profesionalita nestačí alebo "dobré" je nepriateľom "vynikajúceho"

Na začiatku mojej kariéry som chcel byť profesionál - takíto ľudia vyzerali, že vedia všetko a dostávali za to plat. Neskôr som zistil, že byť profesionálom je limitujúce. Profesionalita v podstate znamená, že sa bojíte riskovať. Samozrejme, ak si chcete nechať opraviť spojku v aute, idete za automechanikom, ktorý to opraví poriadne a robil to už tisíc krát. Taktiež nepredpokladám, že ak by ste potrebovali operáciu mozgu, očakávali by ste od svojho doktora, že vymyslí nový kreatívny spôsob, ako pospájať vaše nervové zakončenia. Nanešťastie v našom obore, ktorý nazývame "kreatívnym", ak robíte niečo tak isto, ako ste to robili predtým a bojíte sa riskovať, je jasné prečo profesionalita nestačí. Veď predsa potrebujeme práve takéto neustále prešľapy. Profesionalita nám to nedovoľuje a náš inštinkt nás núti opakovať už úspešné veci, aby sme predišli neúspechu. Takže profesionalita ako celoživotná snaha je veľmi obmedzený cieľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5/ Menej nie je vždy viac

Keďže som "dieťa moderny" táto veta bola mantrou celého môjho života - menej je viac. Raz som sa ráno zobudil a zistil som, že je to úplný nonsens, aburdné, ba až nezmyselné. Znie to však dobre a obsahuje v sebe paradox, ktorý sa ľuďom páči. Pri pohľade na vizuálnu históriu sveta však zistíte, že to proste nefunguje. Pozrite sa na perzský koberec a určite nemôžete povedať, že menej je viac. Každá farba a každé vlákno je absolútne zásadné pre jeho estetický úspech. Nedokážete ma presvedčiť, že jednofarebný modrý koberec je v niečom lepší. To isté platí aj pre Gaudího diela, art nouveau a všetko ostatné. Napriek tomu som si našiel svoju vlastnú alternatívu tohto tvrdenia, ktorá je podľa mňa vhodnejšia - "Tak akurát je viac" / "Just enough is more"

...ďalších 5 nabudúce pri mojej najbližšej dovolenke.

Jakub Ptačin

Jakub Ptačin

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bubeník, dizajnér (Adobe, Sygic...), doktorand na FMK UCM, štatutár občianskeho združenia BCK__SPC a organizátor konferencie By Design Conference. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu