Walmart, 4SQ, Evernote a tí ďalší alebo druhý týždeň vo Valley

Autor: Jakub Ptačin | 17.11.2012 o 1:39 | (upravené 17.11.2012 o 5:40) Karma článku: 6,75 | Prečítané:  1813x

Tento týždeň sme toho obehali naozaj kopec. Od veľkých korporácií až po lokálne poctivé brandy. Je to pre ma veľmi dobrá facka (niečo ako táto z Rocknrolly) a návrat späť na zem. Tento blog nie je o zážitkoch, je to skôr môj zápisník zaujímavých vecí, na ktoré nechcem zabudnúť. Ignorujte gramatiku, ignorujte preklepy.

Ešte cez víkend sme boli na zápase na Stanfordskej univerzite. Odhliadnuc od toho, že celý ten šport je pre mňa veľká nuda bol pre mňa viac zaujímavý celý "branding" univerzity a to, ako si tam na tom ľudia fičia. Možno to raz bude aj tu, no najprv by naše univerzity museli mať pekné vizuálne identity (ako napríklad táto californská). Boli sme pozrieť aj Hacker Dojo, kde sa nám naozaj dobre pracovalo. Priemyselné priestory prerobené na coworking.

Michal Burger nás previedol Facebookom. Moje očakávania boli veľmi nízke a nečakal som, že by sa mi to mohlo páčiť. Realita bola však celkom sympatická. V celom facebook campuse, ktorý ako menšie mestečko sa nachádzajú rôzne reštaurácie a kaviarničky. Čo ma však zaujalo najviac sú tzv. resident artists ktorí v tomto priestore tvoria a facebook ich pekne platí. Priestor tak nie je sterilný a sú tam príjemné a pekné zákutia. Taktiež jeden z ich dizajnérov založil "Analogue department" kde si vyrábajú offline plagáty a tie sú na naozaj vysokvej vizuálnej úrovni. Normálne nakúpili mašiny a drtia aj sietotlač a podobne. Presúvajú sa medzi budovami aj na bajkoch a v strede je aj priamo bajk servis. Každý si môže zavesiť kde chce čo chce a podľa toho čo vravel Michal, je tam veľká voľnosť pre vlastné projekty. V interných hackatlonoch môžeš vymyslieť ako online tak aj offline projekt. Jedným zo zlepšení boli napríklad automaty na kancelárske potreby resp. hardware ako klávesnice a myši a pod. Celkom cool. Nemal som z facebooku pocit, že to tam je silené a sterilné a cítil som sa tam fajn. Jedlo bolo taktiež veľmi dobré a môže to byť zaujímavé miesto na prácu. Pred touto návštevou som si to absolútne nemyslel :)

Navštívili sme aj Local Commerce 2.0 priamo v centrále gigantického Walmartu. V mikinách a ja v červených gatiach medzi pánmi v kravatách a oblekoch za ____$. Punk! V paneli sa rozprávali Neil Ashe, CEO eCommerce, Walmartu, Cyriac Roeding CEO startupu Shopkick, Holger Luedorf VP Business Development vo foursquare a Ryan Charles CEO ďalšieho startupu Consmr. Peťo potom pitchol Momentum pánovi z 4SQ a ja som som tam dostal cez hubu s mojim pitchom (za ktorý by ma vraj vyhodil každý VC dverami :) Musím ešte zamakať.


Pár zápiskov z diskusie:

- Walmart robí ecommerce 2 roky. Prvá vec čo robili a na čom makali bol prepracovany search. Ich aplikácia má "in-store" mód na ktorý vás switchne hneď po vstupe do obchodu - komunikuje s vami inak a ukazuje vám iné veci. Snažia sa tka budovať 360° vzťah. Stáva sa im, že ľudia sú v obchode ale aj tak si to radšej kúpia cez appku (počas toho ako súv obchode) a nechajú poslať domov. Podľa ich skúsenosti je hranica medzi tým, či si niečo kúpiš v obchode alebo objednáš lacnejšie online 7 až 10% (to platí pri produktoch nad 20$, inak to neriešiš). Dobre im funguje aj partnerstvo s Applom, ktorý si stavá obchody pri nich - takto spolu ničia BestBuy. "Showrooming" a teda iba chodenie do obchodu a nakupovanie potom online ich netrápi - ako povedal, aj keď si prídeš iba "okukať" tú telku pri ceste von si u nás kúpiš banány.

- Startup Consmr sa ti snaží nahradiť toho kamaráta, ktorý s tebou chodí nakupovať a vraví ti "kúp si to, vyzeráš v tom dobre" - "increasing confidence zákazníka"

- 4SQ - Majú 3 miliardy checkinov a ich hlavnou devízou oproti Yelpu a google je, že každému ukazujú iné výsledky na zákalde toho kde bol a kde boli jeho kamoši a čo má rád a pod. Tváril sa, že 4SQ má za tým ťažkú metriku. To je ich najväčšia výhoda - ranking vecí priamo pre teba, nie univerzálny.

- Shopkick - Amazon má vraj appku, kde ich useri chodia po obchodoch a scanujú ceny produktov - nič za to nemajú iba posielajú ceny amazonu, ktorý tak môže byť najlacnejší. O 5 rokov už nebudeme chodiť nakupovať lebo budeme niečo potrebovať alebo chcieť niečo vidieť, ale už čisto ako sociálna a spoločneská udalosť - stretnúť sa s priateľmi a poprechádzať sa medzi regálmi. Naše peňaženky majú veľkí predajcovia ale naše srdcia majú tí malí. Veľký priestor vidia práve v kombinácii týchto dvoch prúdov a v tom, že si vedia tieto dve časti retailu zaujímavo pomáhať. Takáto spolupráca zvyšuje vec, ktorú volajú STICKNESS zákazníka. Riešia problém s nepresnosťou GPS v budovách, že tam dávajú nové zariadenia a tie vysielajú uchom nepočuteľný tón a tak ťa zaregistrujú, že si naozaj v tom konkrétnom obchode a nefejkuješ checkin z poza buka.

Po tomto sme sa zobrali s Peťom do San Francisca za CEO Taylor Stitchu (tá firma, ktorej sme na pankáča bez ich povolenia nafejkovali list pre naše MOMENTUM). Chceli sme vedieť jeho názor na náš startup a aj ako vlastne fungujú. Po týždni sme sa k nemu dostali, odpísal nám a išli sme za ním. Na pankáča! Je to úžasná firma a bol to asi najcennejší feedback, ktorý sme tu dostali. Mňa namotivoval viac zamakať na POCTIVO a zistil som pár insightov, ktoré u nás nezistím. Viac však napíše Peťo na svojom blogu.

Večer sme mali event "The art of quallity" kde sa prezentovali lokálne úspešné brandy zo San Francisca. Okrem Taylor Stitchu tam boli chalani odbornici na kavu a vinár, ktorý ho vyrába priamo v SF. Porozprávali o svojich brandoch a o tom čo robia a ako robia. Čakal som viac. Bolo však zaujímavé sledovať, ako si amíci predávajú svoj vlastný business (offline business). Okoštovali sme víno a kávu a domov spať. Podobné akcie spravím s poctivými výrobcami v BA hádam už v 2013.

Včera sme šli na návštevu ku chalanom z M.dotu do Blackboxu a večer na Meet the designers od Evernote. S Dominikom a Pavelom sme si dobre pokecali a Blackbox je najviac super čo sme tu zatiaľ videli čo sa týka priestoru pre ubytko a prácu (+ bazén a vírivka nie sú zlé). Chalani povedali zaujímavú vec: developer je lepší od nás ale sales človeka musíš mať z USA ak tu chceš niečo spraviť. Veľmi dobre sa s nimi rozpráva a pripomínajú mi Peťa a Roba z Asmiry, ide z nich podobá pohoda a dávajú relevantný feedback bez bullshitu. Keďže sme neodhadli cestu do SF a zasekli sa na 2 hodiny v zápche, prepásli sme asi polovicu eventu od Evernote.


Niekoľko zápiskov odtiaľ:

Prišli sme akurát na Gabe Campodonica, chief-designera Evernote. Andorid Appka bude vždy úplne iná ako iOs, ide hlavne o pocit. Nová appka je menej podľa oficiálnych guidelines Applu a napriek tomu tvrdia užívatelia že sa presne hodí na iOS. Pri iOS appkách nachádzajú inšpirácie aj inde ale pri Androide vraj neexistuje niečo "ako spraviť peknú a dobrú android appku" - veľký challenge pre nich. Veľká časť ich userov stále používa Windows XP. Najviac ľudí používa Evernote na Andoride (celkovo). Ako pri iOS spomenuli, najprv musíš poznať štandardy a potom ich lámať - toto podľa nich čaká aj Win8 a potom to bude zaujímavé - keď začnú tieto štandardy ľudia lámať (čo sa týka dizajnu). Robil aj ich známe logo - Slona (r. 2007) - Slon pre to, že "elephants never forget", išlo to úplne proti tomu čo bolo vtedy cool a odlíšili ich to od ostatných. To isté platí pre zelenú farbu. Tá im pomohla aj tak, že Apple robil vždy koláže ikoniek appiek a nik iný nemal zelenú tak všade dávali ich a robili im promo.

Po ňom šla Naomi Pilosof, produktová manažérka Evernote, ktorá rozprávala o tom, ako im pridanie guide-u na začiatok pri prvom otvorení appky znížilo "exit rate" ľudí o polovicu. Ľudia na tejto guideline strávili 6 až 7 minút a prešli ju zvačša úplne celú. Boli tam príbehy ozajstných užívateľov Evernote - ich reálne zápisky a veci, žiaden fejk. Na toto majú svojich "Ambassadors" s ktorými pracujú. Majú ich špeciálnych na varenie, cestovanie, študentov a pod. Tych potom využivaju takto a všemožne podporujú. Snažia sa vybovať 100 year company. Produkt robia pre power userov. Ten guideline pomohol aj existujúcim zákazníkom, ktorý našli nové spôsoby ako Evernote používať. Vyfasovali sme tričká a vyrazili do svojskej thajskej reštaurácie aby sme si dali drahé a zlé jedlo.

Ftáčnik mal auto v servise a tak nás so Synopsim ukecali na prednášku CEO Twillia Jeffa Lawsona v Zurb-e. Bolo to naozaj super! O ani jednej z týchto firiem som nemal ani šancu a bolo to celé vynikajúce.

Pár zápiskov odtiaľ:

Nemáš sa sústrediť iba na produkt ale aj na svoju firmu - tá je tiež produkt. Aj firma má mať nejaký pocit keď ju "používaš" resp. s ňou komunikuješ, nejako pracovať so zamestnancami a byť aj pre nich "easy - to - use" - napr. zjedodušovať vnútrofiremné procesy a pod. Má viac ako 140 zamestnancov, ktorí robia denne 1000ky rozhodnutí - firemná kultúra nie je o plagátoch na stenách ale o tom, že tie rozhodnutia robia na základe niečoho čomu veria. Majú svojich 9 THINGS, ktoré reprezentujú čomu veria. Robili na nich rok a prišli na zaujímavé veci - je to aj "excersize in selfdiscovery". Core values pre Microsoft boli úplne rovnaké ako pre Enron - tie slová sú prázdne a nemajú reálny zmysel a ľudia vo firme im potom neveria. Nakódoval cez víkend BASEFUCK pre spoznávanie a komunikáciu zamestnancov vnútri firmy - 140 ľudí sa už nepozná každý s každým. Pri budovaní infraštruktúry "lean startup" nefunguje.

Učíme sa tu veľa každý deň, pravidelne "dostávam cez hubu" a baví ma to.

Zajta ráno vyrážame na 4 dňový offline roadtrip do Los Angeles.

Thats it thats all.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Severokórejská červená línia je veľmi tenká

Kľúčovú rolu v krotení diktátora Kima hrá Čína.


Už ste čítali?